vrijdag 17 september 2010

Bibliotheek 2.0

Web 2.0 het is een ontwikkeling waar ook de bibliotheken niet om heen kunnen en hun kansen ,moeten nemen. De wereld wordt steeds interactiever en informatie komt snel, kleinschalig en bijna anarchistisch tot ons. De kern van ons vak; het ordenen, ontsluiten en beschikbaar stellen van informatie is ook hier van toepassing.Mensen doen dat in 2.0 per definitie zelf, maar we zullen ze daar wel de tools voor moeten aanreiken en hun erbij helpen, want juist de kwetsbaren in de samenleving zullen dat niet vanzelfsprekend kennen en kunnen. Mediawijsheid en het ontwikkelen daarvan lijkt me dan ook een belangrijke nieuwe kerntaak.
Wat mij wel in deze anarchistische wereld bekruipt is de notie wat nog informatie is en wie daar verantwoordelijk voor is. Als ieder individu zonder enige redactie of restrictie alles mag uiten en verzamelen zullen we ons meer moeten afvragen op welke wijze we daar verantwoordelijk willen zijn of onze naam/ missie daaraan willen verbinden. Temidden van alle commercieel en anarchistisch informatiegeweld, dat we als bibliotheek toch niet kunnen inhalen of evenaren liggen de kansen misschien wel meer op doelgroepgerichte maatwerk 2.0 projecten, zloals ons project Plan H. Kijk eens op www.planh.nl

2 opmerkingen:

  1. Goed selecteren, en daar de kennis en middelen voor hebben, is heel belangrijk geworden. Het mediawijs maken van mensen is dan ook een mooie taak voor de bibliotheek die prima aansluit bij de kern van ons vak. Ik hoop dat je door deze 23dingencursus zelf ook mediawijzer geworden bent. In je evaluatie zullen we het vast kunnen lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben benieuwd hoe je tegen de positie van het informatieve boek aankijkt. Is daar in de toekomst nog ruimte voor? Bijv. voor verdieping van een bepaald onderwerp, of is alles digitaal voor handen?

    Dat web 2.0-burgers zich alles zelf eigen maken is nog maar de vraag. De ervaring tot nu toe leert dat men vaak op een bepaald (beperkt) favoriet gebied heel vaardig is. Maar mediawijs zijn veel mensen nog lang niet en daar liggen voor ons veel kansen.
    De kunst is wel om ons daarin te profileren, want ook op dit terrein zijn er andere gegadigden. Terecht noem je PlanH. De week van de mediawijsheid is een andere poging daartoe.

    BeantwoordenVerwijderen